تخلفات پزشکی پزشکان

وکیل جرایم پزشکی در مقاله های پیشین، جرایم پزشکی و نحوه شکایت از پزشک مجرم و همچنین انواع جرایمی که از سوی پزشکان قابل ارتکاب است را طی مقاله هایی با عنوان، وکیل جرایم پزشکی و وکیل شکایت از پزشک، برای شما عزیزان شرح داده است. در مقاله حاضر وکیل جرایم پزشکی قصد دارد تا به بررسی تخلفات انتظامی پزشکان و تشریح آن برای شما عزیزان بپردازد.

تخلف پزشکی به چه معناست؟

تخلفات انتظامی پزشکان یکی از انواع تخلف است که در اصناف مختلف قابل ارتکاب است. تخلف به طور کلی به این معنی است که وقتی شما در صنف یا شغلی قرار دارید و مقررات خاصی برای آن در نظر گرفته می شود و شما آن مقررات را زیر پا می گذارید مرتکب تخلف شده اید به عبارتی دیگر تخلف یک تعهد قراردادی است که شما با قبول آن متعهد می شوید تا در چارچوب آن تعهدات حرکت کرده و از آن سرپیچی نکنید. مقررات صنفی ممکن است برای حفظ شئونات یا سلامت افراد شاغل در آن صنف در نظر گرفته شود.

تفاوت تخلفات انتظامی پزشکان با جرایم پزشکی

تخلفات انتظامی پزشکان با جرایم پزشکی دارای تفاوت هایی است که وکیل جرایم پزشکی در ادامه بدان خواهد پرداخت:

تفاوت محتوایی تخلفات انتظامی پزشکان با جرایم پزشکی

تخلفات انتظامی پزشکان با جرایم پزشکی از نظر محتوایی دو مقوله کاملا جدا می باشند چرا که، جرم به طور کلی در قانون اینگونه تعریف شده است، هر فعل یا ترک فعلی که قانون برای آن مجازات در نظر گرفته باشد، بنابراین زمانی می توان فردی را طبق قانون مجازات کرد که مرتکب فعلی شده باشد که در قانون منع شده است اما تخلف و به طور اخص تخلفات انتظامی پزشکان به مواردی گفته می شود که در قانون نیامده و یک تعهد خصوصی بین صنف و اهالی آن می باشد، به عبارت دیگر حرفه پزشکی نیز مانند سایر حرفه ها برای رعایت شئونات و سلامت پزشکان و بیماران یک سری مقررات را در نظر گرفته است که رعایت این مقررات برای پزشکان اجباری می باشد و هر پزشکی که این مقررات را رعایت نکند مرتکب تخلف شده است.

مرجع رسیدگی به تخلفات انتظامی پزشکان و جرایم پزشکی

تخلفات انتظامی پزشکان به جهت اینکه در قانون جرم انگاری نشده است و مقررات صنفی می باشد نمی تواند در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد برخلاف جرایم پزشکی که در دادگاه ها باید مورد رسیدگی قرار گیرد چرا که در قانون برای آن جرم انگاری شده است. بنابراین خوب است بدانید تخلفات انتظامی پزشکان در سازمان نظام پزشکی مورد رسیدگی قرار می گیرد و جرایم پزشکی در دادگاه.

◁◁ بیشتر بدانید:  نحوه رسیدگی به جرایم پزشکی در دادگاه جرایم پزشکی

متفاوت بودن قوانین حاکم بر تخلفات و جرایم پزشکی

تخلفات انتظامی پزشکان بر مبنای مصوبات قوه مجریه تحت عنوان آیین نامه، نظام نامه و بخشنامه مورد رسیدگی قرار می گیرد در حالی که جرایم پزشکی بر مبنای قوانین وضع شده توسط مجلس مورد رسیدگی قرار می گیرد. خوب است بدانید که قوانین وضع شده از سوی قوه مقننه به سختی قابل تغییر است اما مقررات وضع شده از سوی قوه مجریه به راحتی و بدون رعایت تشریفات قابل تغییر می باشد.

وکیل دعاوی پزشکی
در پرونده هایی که شما تحت عنوان جرایم و تخلفات پزشکی دارید به طور قطع نیازمند وکیلی متخصص و با تجربه می باشید که با داشتن مهارت و تجربه کافی در پرونده های پزشکی راه رسیدن به هدف را برای شما هموار سازد. بهترین توصیه این است که با توجه به تخصصی بودن پرونده های پزشکی حتما از وکلایی کمک بگیرید که متخصص در دعاوی پزشکی باشند.

تفاوت تخلفات انتظامی پزشکان با جرایم پزشکی
تفاوت تخلفات انتظامی پزشکان با جرایم پزشکی

 تفاوت مجازات تخلفات پزشکی و جرایم پزشکی

تخلفات انتظامی پزشکان بر اساس مقررات تعیین شده برای سازمان نظام پزشکی با استفاده از ابزاری های صنفی مورد مجازات قرار می گیرد مانند توبیخ و درج در پرونده یا ابطال پروانه طبابت اما جرایم پزشکی به موجب مجازات هایی مانند حبس و دیه و جزای نقدی مورد مجازات قرار خواهد گرفت و در کل می توان گفت که تخلفات انتظامی پزشکان دارای مجازات های سبک تری نسبت به جرایم پزشکی، برای پزشکان می باشد.

  • نکته: وکیل دعاوی پزشکی بیان می دارد، باید توجه داشت که رسیدگی به جرایم پزشکی در محاکم دادگستری مانع از طرح شکایت در سازمان نظام پزشکی علیه پزشکان نمی باشد به دلیل اینکه به عنوان مثال وقتی یک پزشک اقدام به سقط جنین غیر مجاز می نماید این فعل علاوه بر اینکه جرم است به طریق اولی تخلف انتظامی پزشکی نیز محسوب می شود و خلاف شئونات پزشکی است و قابل بررسی در سازمان نظام پزشکی می باشد.

چه حرفه هایی پزشکی محسوب می شود؟

تخلفات انتظامی پزشکان یک امر صنفی می باشد که صرفا در خصوص پزشکان و افراد وابسته به پزشکان قابل اعمال می باشد و به استناد ماده ۱ آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرفه های پزشکی و وابسته در سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران افراد ذیل تحت شمول این مقررات قرار خواهند داشت:

‌ماده ۱ –

حرفه‌های وابسته به امور پزشکی موضوع ماده (۲۴) قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران که از این پس به اختصار قانون ‌نامیده می‌شود عبارتند از:

‌قانون فارغ التحصیلان کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و بالاتر شاغل در رشته‌های علوم آزمایشگاهی، بیوتکنولوژی، رادیولوژی، بیو ‌رادیولوژی، رادیو تراپی، پرستاری، مامایی، اطاق عمل، هوشبری، داروسازی، تغذیه، مبارزه با بیماریها، بهداشت خانواده، بهداشت کار دهان و دندان، ‌فارغ التحصیلان دانشکده بهداشت، رشته‌های مختلف توان بخشی، فیزیو تراپی، بیو شیمی پزشکی، خدمات اجتماعی و مددکاری و علوم پایه ‌پزشکی، روانپزشکی بالینی، کایرو پراکتیک و روان‌شناسی بالینی و کودکان استثنایی و ژنتیک پزشکی و نیز سایر حرفه‌های وابسته به امور پزشکی که ‌فعالیت آنان نیاز به اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد.

‌تبصره- شاغلان پزشکی و حرفه‌های وابسته موضوع این ماده افرادی هستند که در یکی از مراکز تحقیقات درمانی، آموزشی و بهداشتی اعم از‌ خصوصی، دولتی و تعاونی پزشکی، وابسته به دولت یا خیریه یا حسب مورد مطب یا دفتر کار اشتغال دارند و از این پس به اختصار شاغلان حرفه ‌های ‌پزشکی و وابسته نامیده می‌شوند. افراد پیش گفته تابع مقررات در نظر گرفته شده از سوی سازمان نظام پزشکی می باشند و در صورت تخلف از مقررات پیش گفته مرتکب تخلف انتظامی پزشکی گردیده اند.

◁◁ بیشتر بدانید:  مطالبه دیه از پزشک به چه نحوی می باشد؟

انواع تخلفات انتظامی پزشکان

تخلفات انتظامی پزشکان دارای انواع مختلفی می باشد که وکیل جرایم پزشکی به بهترین شکل به شرح ذیل برای شما عزیزان بیان می دارد:

۱- تخلف انتظامی پزشکان و به کار نبردن حداکثر تلاش برای معالجه و درمان بیمار
۲- سهل انگاری در انجام وظیفه پزشکی و عدم رعایت موازین علمی، شرعی و قانونی
۳- افشا نمودن اسرار و نوع بیماری از سوی پزشک
۴- پذیرش بیمار بیش از حدود توان معاینه و درمان توسط پزشک
۵-  تخلفات انتظامی پزشکان و انجام اعمال خلاف شئون پزشکی
۶- تحمیل نمودن مخارج غیر ضروری توسط پزشک به بیماران
۷- ایجاد نمودن رعب و هراس در بیمار از سوی پزشک
۸- تجویز داروهای روان گردان و مخدر از سوی پزشک
۹-  تخلفات انتظامی پزشکان و رعایت ننمودن تعرفه های خدمات درمانی
۱۰- اخذ مبلغ مازاد بر وجوه دریافتی، توسط مسئولان موسسات درمانی
۱۱- عدم همکاری لازم در زمان وقوع بحران و سوانح و یا پیشگیری از بیماری های واگیردار توسط پزشکان
۱۲- ممنوعیت جذب و هدایت بیمار از موسسات بهداشتی درمانی دولتی و خیریه به مطب شخصی یا موسسات پزشکی خصوصی
۱۳-  تخلفات انتظامی پزشکان و جذب بیمار از طریق تبلیغات گمراه کننده
۱۴- انتشار مقالات و گزارش های پزشکی خلاف اصول علمی از سوی پزشکان که جنبه تبلیغاتی داشته باشد
۱۵- استفاده از عناوین علمی و تخصصی تایید نشده توسط پزشک
۱۶- تجویز دارو خارج از مجموعه دارویی کشور توسط پزشک
۱۷-  تخلفات انتظامی پزشکان و عدم ادامه درمان بیمار
۱۸- انتخاب پزشک مشاور بدون نظر پزشک معالج
۱۹- فروش دارو و تجهیزات پزشکی در محل اشتغال توسط پزشکان
۲۰- عدم تحریر صحیح مشخصات و نحوه استفاده داروهای تجویز شده توسط پزشک
۲۱-  تخلفات انتظامی پزشکان و عدم صدور‌ نسخه بر اساس اصول علمی و شرایط بیمار
۲۲- عدم نظارت موسسات فنی بر امور موسسات پزشکی
۲۳- عدم رعایت ضوابط مربوط به درج آگهی در رسانه ها و تنظیم سر نسخه ها و تابلو ها توسط پزشکان
۲۴- استفاده و به کارگیری افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی
۲۵-  تخلفات انتظامی پزشکان وعدم اعلام تغییر نشانی مطب و موسسه پزشکی
۲۶- عدم مساعدت و همکاری در فوریت های پزشکی
۲۷- عدم رعایت ضوابط علمی و حرفه‌ ای، توسط مسئولان فنی
۲۸-  تخلفات انتظامی پزشکان و به کارگیری افراد دارای صلاحیت در امور پزشکی ولی فاقد پروانه مطب
۲۹- تخلفات انتظامی پزشکان و درمان بیمار بدون گذراندن دوران آموزشی در دوران تحصیل
۳۰-  تخلفات انتظامی پزشکان و عدم اخذ پروانه قانونی مجاز جهت درمان
۳۱- عدم گذراندن دروه آموزشی طب مکمل و اخذ مجوز لازم
۳۲-  تخلفات انتظامی پزشکان و درج تبلیغات دارویی، مکمل های غذایی، تجهیزات پزشکی و … بدون مجوز

عناوین تخلفات انتظامی پزشکان که در ماده فوق بیان گردید به صورت کامل در مقاله های آتی توسط وکلای متخصص موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا بررسی خواهد شد.

چه زمانی از تخلف پزشک شکایت کنیم؟

آیا شکایت از پزشک در دادسرا ارتباطی به شکایت از پزشک در سازمان نظام پزشکی دارد؟ آیا باید ابتدائا شکایت از پزشک متخلف در دادسرا صورت بگیرد؟ سپس در سازمان ثبت شکایت نماییم؟ وکیل جرایم پزشکی در تهران میگوید: بیمار بعنوان شاکی میتواند بصورت همزمان در هر دو نهاد دادسرا و سازمان نظام پزشکی ثبت شکایت نماید. همچنین میتواند انجام کلیه امور مربوطه را از وکیل کیفری متخصص جرایم پزشکی و تخلفات پزشکی بخواهد.


وکیل دعاوی پزشکی در تهران
وکیل دعاوی پزشکی در تهران

وکیل دعاوی پزشکی در تهران

موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا با توجه به شایع شدن جرایم و تخلفات انتظامی پزشکان و شکایت هایی که در این زمینه در محاکم و نهاد های رسیدگی کننده در سازمان نظام پزشکی مطرح می باشد، بر آن شد تا دپارتمانی تخصصی، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری متخصص و با تجربه در زمینه دعاوی پزشکی، دایر نماید تا شما پزشکان و بیماران عزیز بتوانید با خیالی آسوده پرونده های پزشکی خویش را به ما بسپارید. برای مشاوره با وکیل جرایم پزشکی در تهران و همچنین طرح شکواییه و یا تنظیم لایحه به وسیله وکیل جرایم پزشکی با ما تماس بگیرید.

به این نوشته از راست به چپ چند ستاره می دهید؟
[تعداد آرا: ۲۴ میانگین امتیاز: ۴.۳]

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب این دسته بندی

50 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهدی
1 سال قبل

سلام به مطب رادیولوژی پزشکی مراجعه کردم، با دفترچه قرداد نداشتن و ۳۵۰ کارت کشید. گفتم که فاکتورش کنه که از بیمه میگریم ۳۲۶ تومن وارد کرد و هزینه کامل رو وارد فاکتور نکرد. من سی دی اون کار رو نخواستم و فقط عکس تحویل گرفتم. هرچی ازش توضیح خواستم بی اعتنا بودن و حواب سربالا دادن چطور باید پیگیری کنم؟ لطفا راهنمایی کنین ممنون.

آخرین ویرایش1 سال قبل توسط مهدی
قادر
2 سال قبل

سلام
برای تدریس طب سنتی شکایت شده از بنده چه باید کرد

نرگس
3 سال قبل

سلام میتونم بدونم پزشک جراحی زیبایی هر چند سال که از عمل گذشته باشه اگر مشکلی بوجود بیاد باید رایگان ترمیم کنه؟ من جراحی بینی چهار سال انجام دادم متاسفانه مشکلاتش بدتر شده دو سال پیش پزشکم نپذیرفت الان برم دوباره پیششون موظفن انجام بدن؟

قاسمی
3 سال قبل

سلام ممنونم از مشاوره که در رابطه با تخلف از پزشک بهم دادید راستش فکر نمیکردم بتونم از حقم دفاع کنم اما وکیل متخصص شما خیلی خوب مشاوره دادند. تشکر

دکتر فرهید جلالی
3 سال قبل

با سلام
بنده پزشک عمومی هستم و دارای پروانه تهران میباشم ولی به دلیل اینکه خودم ساکن قزوین هستم درخواست پروانه قزوین را کردم و چون بالاترین امتیاز لازم را که برای پراونه لازم میباشد را دارا میباشم و منعی هم برای دریافت پروانه قزوین ندارم به همین دلیل مطب خود را راه اندازی کردم ولیکن بیماری ویزیت نکردم و تا زمان اخذ پروانه تعطیل نگه داشته ام ولیکن معاونت درمان طی بازرسی از بنده شکایت بعنوان انجام طبابت بدون پروانه مطب قزوین به تعزیرات و نظام پزشکی کرده و در حال حاضر با اینکه مطب تعطیل هست بازهم از دادن پروانه مطب امتناع میکنند. و بنده دیگه اجازه کار ندارم. این حکم کاملا مغرضانه و به مشکلی که در گذشته با معاونت درمان داشته ام صادر شده است بنده باید در حاضر چکار کنم با اینکه تعزیرات هم فرستاده شده ام؟