کشته شدن روزانه هزار جنین در کشور

مطابق خبر منتشره در خبرگزاری تسنیم: “روزانه ۱۰۰۰ جنین در کشور از طریق سقط توسط والدین کشته می شوند”

از منظر اخلاقی سقط جنین دارای مخالفان و موافقانی می باشد، موافقین سقط جنین بر این باورند که، بهترین تصمیم برای والدین زمانی که صلاحیت و شرایط پرورش فرزند را ندارند، سقط جنین می باشد و اما مخالفان سقط جنین براین باور‌اند که جان ودیعه ای از سوی خداوند بوده و ستاندن آن از اختیارات انسان نمی باشد و بر مبنای همین عقیده سقط جنین را یک فعل‌ مذموم می شمارند.

فارغ از مباحث اخلاقی مطابق رویه سابق قصد داریم در این مرقومه به تحلیل حقوقی سقط جنین بپردازیم.

سقط جنین در ایران از لحاظ قانونی

سقط جنین در کشور ما از لحاظ قانونی دارای یک ماده واحده به شرح ذیل می باشد: ماده واحده – سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است و یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضایت زن مجاز میباشد و مجازات و مسؤولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود. متخلفین از اجرای مفاد این قانون به مجازاتهای مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

همانگونه که ملاحظه می کنید سقط جنین بر خلاف باور عموم جامعه نیازمند اذن پدر نمی باشد و در صورتی که جنین از نظر سلامتی برای مادر ایجاد ضرر نماید و این امر‌ از سوی پزشکان تایید گردد، مادر می تواند تصمیم بر سقط جنین بگیرد.

سقط جنین در دین اسلام و از منظر فقهی و همچنین قانونی دارای بازه زمانی مشخص می باشد. این بازه زمانی به قبل از حلول روح و بعد از حلول روح تقسیم می شود.

قبل از حلول روح:

قانونگذار سقط جنین را با توجه به مسائل فقهی که در این باب موجود می باشد تا چهار ماهگی جنین مجاز دانسته است و دلیل این امر نیز این می باشد که، تا چهار ماهگی روح در جنین ‌دمیده نشده است، بنابراین تا چهار ماهگی جنین، مادر می تواند با وجود شرایط پیش گفته مطابق قانون سقط درمانی تصمیم بر سقط جنین خویش بگیرد و این نه برای مادر ‌و نه برای پزشک هیچگونه بار حقوقی با همراه نخواهد داشت.

بعد از حلول روح:

اما لازم به ذکر است که اگر سقط جنین بعد از حلول روح‌ یا همان چهار ماهگی صورت گیرد، هم برای مادر و هم برای پزشک دارای آثار حقوقی می باشد که در ماده های ۶۲۲ ،۶۲۳ ،۶۳۴ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بدان اشاره شده است، باید توجه داشت که سقط جنین اگر قبل از حلول روح باشد اما شرایط لازم که در ماده واحده سقط درمانی بیان شده است را نداشته باشد نیز موجبات پرداخت دیه را برای مرتکبان این فعل به همراه خواهد اشت.

چکیده ای از مجازاتی که قانونگذار برای سقط جنین در نظر گرفته است بر اساس موارد قانون مجازات اسلامی بدین شرح می باشد که اگر سقط جنین به صورت عمدی باشد، مرتکب هم باید دیه پرداخت کند و هم مشمول حبس از یک تا سه سال با توجه به نظر قاضی می گردد و در صورتی که سقط جنین از سوی پزشک یا داروفروشان صورت گیرد این مجازات به دو تا پنج سال افزایش خواهد یافت، مجازات های پیش گفته شامل مادر نیز می شود.

سوالی که برای اکثر افراد جامعه به وجود می آید این می باشد که:

آیا سقط جنین قصاص دارد یا خیر؟

قصاص در سقط جنین را قانونگذار ایران پیش بینی ننموده است و مجازات سقط جنین برای جنینی که به صورت غیر قانونی از سوی مادر یا پدر یا هر فرد دیگری مورد صدمه قرار گرفته و سقط می شود صرفا دیه به همراه حبس در نظر گرفته شده است اما باید توجه داشت که دیه جنین اگر بعد از چهار ماهگی باشد با عنایت به اینکه روح در جنین دمیده شده است دیه انسان کامل می باشد و اگر قبل از چهار ماهگی باشد با توجه به ماده ۷۱۶ قانون مجازات اسلامی با عنایت به سن جنین دیه تعیین می گردد.

به این نوشته از راست به چپ چند ستاره می دهید؟
[تعداد آرا: ۹ میانگین امتیاز: ۴.۶]

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب این دسته بندی

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سما
3 سال قبل

خیلی خوب و واضح بیان کردید موفق باشید

گروه وکلای امین عدالت
3 سال قبل
پاسخ به  سما

سلام. سپاسگزارم لطف دارید.

مجید
3 سال قبل

عالی موفق باشین

گروه وکلای امین عدالت
3 سال قبل
پاسخ به  مجید

سلام و تشکر از حسن توجه شما. برقرار باشید.