مطالبه خسارت خارج از قرارداد

مطالبه خسارت خارج از قرارداد چه معنایی دارد و نحوه اقامه دعوا و تنظیم دادخواست آن چگونه است؟ رسیدگی به این دعوا در صلاحیت کدام دادگاه است؟ وکیل تنظیم قرارداد به بهترین و ساده ترین بیان برای شما مشروح میدارد.

ماهیت خسارت خارج از قرارداد چیست؟

وکیل تنظیم قرارداد  بیان می دارد: همانطور که از نام مقاله پیداست می خواهیم درباره مطالبه خسارت خارج از قرارداد سخن به میان آوریم. پیش تر در مقاله الزامات خارج از قرارداد به نکاتی که غیر مرتبط با این موضوع نیست سخن گفته ایم و به توضیح حالات مختلف آن پرداخته ایم. موضوع مطالبه خسارت خارج از قرارداد در واقع امری است که به صورت غیر پیش بینی شده برای افراد اتفاق می افتد و بعد از آن شخص وارد کننده ضرر و زیان مکلف به پرداخت خسارت می گردد. البته این نکته که اگر فعل یا ترک فعل شخص در قانون جرم انگاری شده باشد برای ایشان مسئولیت کیفری نیز به همراه خواهد داشت نباید غافل شد.

چرا که در مواقعی افراد با عدم توجه به این طیف نکات دست به اقداماتی می زنند و سپس گرفتار می شوند. به هر حال و تحت هر شرایطی که منظورمان وجود یا عدم وجود مسئولیت کیفری است، مسئولیت مدنی به قوه خود باقی خواهد بود. پس شخص مرتکب ضرر و زیان می بایست جبران خسارت نماید.

مطالبه خسارت خارج از قرارداد و مفهوم حقوقی آن

قبل از هر توضیح دیگری ابتدا می خواهیم واژه های این عبارت را برایتان معنی کنیم تا در درک هر چه بهتر مطلب یاری رسان شما باشد.

واژه ابتدائی یا مطالبه به معنی طلب کردن، خواستن، ادعا، بازجست، بازخواست و غیره به کار رفته است. واژه خسارت نیز در معانی آسیب، اضرار، جریمه، تاوان، غرامت و غیره آمده است. خارج نیز به معنی بیرون می باشد که در اینجا به معنای خارج از عهد و تعهدات است. آخریت واژه یعنی قرارداد که واژه ای نام آشنا و پر کاربرد در بین تمامی اقشار جامعه است به معنای پیمان، عهدنامه، قولنامه، معاهده، مقاوله نامه و غیره به کار می رود. پس با این تعاریف روشن است که معنای این عبارت چیزی جز درخواست تاوان و خسارتی است که برای آن هیچ گونه عهد و پیمانی بسته نشده و وجود ندارد.

  • نکته: در صورت وجود قرارداد برای جبران خسارت به این طیف خسارت ها و مسئولیت ها, مسئولیت قراردادی گفته می شود.
◁◁ بیشتر بدانید:  الزامات خارج از قرارداد و مصادیق آن

مطالبه خسارت خارج از قرارداد و نحوه طرح دعوای حقوقی

ما می دانیم برای آنکه بخواهیم مطالبه خسارت خارج از قراردادی را از دادگاه بخواهیم ابتدا می بایست به طرح دعوا بپردازیم. پس متقابلا و بعد از این اقدام مدعی می بایست دلایل و منضمات مربوطه را که حاکی از این ادعاست را به محاکم ارائه دهد. البته امروزه می بایست برای تحقق این امر با در دست داشتن مدارک لازمه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و در آن محل به ثبت شکوائیه خود بپردازید. پس از ثبت درخواست شما به همراه دلایل این دادخواست به دادگاه ارجاع می شود و پس از تعیین وقت رسیدگی در دادگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مطالبه خسارت خارج از قرارداد شامل چه موضوعاتی می شود؟

برای پاسخ به این پرسش وکیل متخصص امور قراردادها اینگونه ادامه می دهد: خسارت به هر نحوی و در هر سطحی که باشد قابل مطالبه و خواستن است. پس مربوط به طیف یا بخش خاصی نیست. گستردگی این امر در حدی است که تمامی خسارت های وارده در جهان هستی می تواند زیر مجموعه آن قرار گیرد.

مطالبه خسارت خارج از قرارداد دادگاه صالح به رسیدگی به آن

وکیل قرارداد میگوید: همانطور که مستحضر هستید موضوع مطالبه خسارت خارج از قرارداد جزء دعاوی حقوقی محسوب می گردد. پس دادگاه صالح برای رسیدگی به آن دادگاه عمومی حقوقی می باشد. همانند سایر دعاوی ابتدا می بایست طرح دعوا گردد تا به آن رسیدگی شود. در طرح دعوا می بایست به دادگاه محل اقامت خوانده مراجعه شود. این امر مطابق با مواد قانونی، قانون آیین دادرسی مدنی است.

  • نکته: از مصادیق الزامات خارج از قرارداد می توان به غصب، استیفاء، اتلاف، تسبیب، ایفای ناروا اشاره نمود و آنها را نام برد.
◁◁ بیشتر بدانید:  هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل دادگستری

مطالبه خسارت خارج از قرارداد و اعتراض به آن

همانند سایر دعاوی دیگر حقوقی این دعوا و آراء صادر از محاکم قابل اعتراض و تجدید نظر خواهی می باشد. این امر در شهرستان ها در دادگاه تجدید نظر استان و در تهران در دادگاه تجدید نظر تهران قابل بررسی است.

وکیل برای مطالبه خسارت خارج از قرارداد
وکیل برای مطالبه خسارت خارج از قرارداد

وکیل قرارداد در تهران

با توجه به مسائل و تنش های روزمره در جوامع امروزی موضوع مطالبه خسارت خارج از قراداد به علت وارد شدن آسیب و ضرر به افراد موضوعی داغ و پر شمار در محاکم می باشد. مطابق با مسئولیت مدنی هر شخصی به دیگری خسارتی را وارد سازد مکلف به جبران خسارت وارده می باشد. برای آنکه در چنین پرونده هایی دچار ضرر و زیان و زایل شدن حق نگردید توصیه می گردد از تجربه افراد مجرب در این زمینه بهره مند گردید. چرا که اگر چه این موضوع در ظاهر آسا به نظر می رسد اما دارای وجه های پیچیده ای نیز هست که باید به تمامی آنها توجه گردد.

موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا به داشتن وکلای متخصص در زمینه دعاوی حقوقی علی الخصوص مطالبه خسارت خارج از قرارداد آماده یاری رساندن به شما سروران گرامی می باشد تا با خیالی آسوده به انجام سایر امور خود بپردازید.

به این نوشته از راست به چپ چند ستاره می دهید؟
[تعداد آرا: ۳ میانگین امتیاز: ۲.۷]

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب این دسته بندی

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
گرایی
1 سال قبل

درود، اگر سرپرست کارگاه پیمانکار قرارداد پیمانکار جز را به نمایندگی از شرکت در سربرگ شرکت با مهر شرکت امضا کنه و پیمانکار از پرداخت مطالبات پیمانکار جز طفره بره به بهانه اینکه امضای پای قرارداد طبق اساسنامه شرکت امضای تعهدآور نبست.پیمانکار جز میتونه به استناد الزامات خارج قرارداد از سرپرست کارگاه مطالبه وجه کنه و محکومیت بگیره؟

گرایی
1 سال قبل

درود، اگر قرارداد پیمانکار جز در سربرگ شرکت با مهر شرکت باشه و سرپرست کارگاه معرفی شده به کارفرما به نمایندگی از شرکت امضا کنه و بعدا پیمانکار جز مطالباتش رو نتونه از پیمانکار بگیره، پیمانکار جز میتونه به استناد الزامات قرارداد از سرپرست کارگاه شکایت کنه و محکومیت بگیره؟