معاونت در جرم اسیدپاشی

مجازات معاون در جرم اسیدپاشی چیست؟ آیا معاونت در جرم اسیدپاشی در قانون ایران مورد جرم انگاری و تعیین مجازات قرار گرفته است؟ کسی که به دیگری اسید میدهد، مرتکب چه جرمی شده است؟ ایا تهیه اسید برای دیگری جرم است؟ وکیل متخصص کیفری با موضوع جرایم اسیدپاشی در این مقاله به بیان معاونت در این جرم میپردازد.

معاونت در جرم اسیدپاشی به چه معناست؟

وکیل جرم اسیدپاشی میگوید: هر جرمی برای ارتکاب و تحقق یافتن، نیازمند فاعل است. یعنی باید کسی مرتکب جرم بشود. به شخصی که در ارتکاب جرم دخالت مستقیم دارد، فاعل جرم گفته میشود. به عبارت دیگر، کسی که عنصر مادی جرم را مانند پاشیدن اسید بر صورت یا تن شخص دیگری را انجام میدهد، فاعل جرم اسیدپاشی مینامند. حال سوال اینجاست چه کسی برای ارتکاب جرم به وی اسید داد؟ چه کسی قرار ملاقات قربانی با شخص اسیدپاش را فراهم نمود؟ چه کسی در وقوع جرم، عامل تسهیل کننده بود و در ارتکاب جرم اصلی کمک کننده بوده است؟ این مواردف بیانگر جایگاه و نقش معاون جرم است. پس معاون جرم اسیدپاشی کسی است که به نحوی از انحا وقوع جرم را تسهیل بخشیده یا فاعل را ترغیب و تطمیع نموده یا اسباب و لوازم ارتکاب جرم را مهیا کرده است.

  • نکته: عنصر مادی در جرم معاونت، خواه از نوع تسهیل باشد، یا ترغیب و غیره باشد، باید در دادگاه صالح به اثبات برسد و به صرف ادعای شاکی، نمیتوان کسی را بعنوان معاون این جرم محکوم نمود.
◁◁ بیشتر بدانید:  جرم اسید پاشی و مجازات آن در قانون

معاون جرم اسیدپاشی به چه مجازاتی محکوم میشود؟

وکیل متخصص کیفری در پرونده اسیدپاشی میگوید: ممکن است شاکی علاوه بر طرح شکایت بر علیه متهم اصلی که همان شخص اسیدپاش است، از شخص یا اشخاص دیگری هم بعنوان افراد دخیل در واقعه شکایت نماید. مهم نیست که شاکی دقیقا در متن شکواییه قید نماید که چه کسی فاعل و مباشر است و چه کسی معاونت داشته است. بلکه به صرف شکایت و ارائه ادله مبنی بر بزهکاری یک شخص، مرجع قضایی راسا این مهم را تعیین و عنوان مجرمانه را اتخاذ مینماید. حال پرسش مهم این است که شخص معاون در جرم اسیدپاشی به چه مجازاتی محکوم میشود؟ خوب است بدانید مجازات معاون در هر جرمی، بر طبق مجازات فاعل اصلی و مباشر جرم اصلی تعیین و مورد حکم قرار میگیرد. لذا مجازات معاون جرم اسیدپاشی در قانون ایران از قرار ذیل است:

۱) اگر مجازات قانونی مرتکب، سلب حیات باشد، معاون جرم اسیدپاشی حبس تعزیری درجه دو میباشد. یعنی ۱۵ تا ۲۵ سال حبس.

۲) حال اگر مجازات قانونی مرتکب اصلی جرم اسیدپاشی، قصاص عضو باشد، معاون این جرم، به حبس تعزیری درجه سه یعنی ۱۰ تا ۱۵ سال زندان خواهد بود.

۳) و اگر مجازات مرتکب، قصاص نباشد یا به هر علتی قصاص نفس یا عضو اجراء نشود، معاون به یک درجه پایین تر از مجازات تعزیری مرتکب اصلی محکوم خواهد شد.

وکیل اسید پاشی در تهران
وکیل اسید پاشی در تهران

وکیل برای جرم اسید پاشی

موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا مفتخر است به داشتن کادر مجرب و حرفه ای و متخصص و ماهر در زمنیه انواع دعاوی کیفری مانند جرم اسیدپاشی و تجربه انجام وکالت در کلیه دعاوی کیفری دیگر بصورت تخصصی و حرفه ای. لذا با اطمینان خاطر نسبت به اعطای وکالت به احد از وکلای متخصص و مجرب موسسه حقوقی ما اقدام نمایید.

به این نوشته از راست به چپ چند ستاره می دهید؟
[تعداد آرا: ۲ میانگین امتیاز: ۳]

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب این دسته بندی

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments