استعمال تریاک و شیشه

آیا استعمال تریاک و شیشه موجب تعدد جرم است؟ یا صرفا یک مجازات برای مرتکب درنظر گرفته میشود؟ استعمال مواد مخدر موضوع ماده ۴ قانون مبارزه با مواد مخدر، و استعمال مواد مخدر موضوع ماده ۸ قانون مرقوم، دو فعل جداگانه و جدای از هم میباشد. زیرا برای استعمال هریک، مقررات مربوط به خود وضع و تعیین گردیده است. به همین جهت، دو فعل مجرمانه از مرتکب سرزده است و متهم پرونده، متهم به ارتکاب دو جرم مجزا میباشد. مانند آنکه اتهام یک شخص، استعمال تریاک و شیشه باشد. این مورد، مشمول مقررات تعدد جرم بوده و مطابق با قوانین و مقررات مندرج در ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی به آن رسیدگی میشود.

ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی: در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین مینماید. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء شود، مجازات اشد بعدی اجراء می گردد.

در هر مورد که مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد، اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد تا یک چهارم و اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد تا نصف مجازات مقرر قانونی به اصل آن اضافه می گردد.

تبصره ۱- در صورتیکه از رفتار مجرمانه واحد، نتایج مجرمانه متعدد حاصل شود، طبق مقررات فوق عمل می شود.

تبصره ۲- در صورتی که مجموع جرائم ارتکابی در قانون عنوان مجرمانه خاصی داشته باشد، مقررات تعدد جرم، اعمال نمی شود و مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم می گردد.

تبصره ۳- در تعدد جرم در صورت وجود جهات تخفیف، دادگاه می تواند مجازات مرتکب را تا میانگین حداقل و حداکثر و چنانچه مجازات، فاقد حداقل و حداکثر باشد تا نصف آن تقلیل دهد.

تبصره ۴- مقررات تعدد جرم در مورد جرائم تعزیری درجه های هفت و هشت اجراء نمی شود. این مجازاتها با هم و نیز با مجازاتهای تعزیری درجه یک تا شش جمع می گردد.

جهت مشاوره با وکیل مواد مخدر با ما تماس بگیرید.

◁◁ بیشتر بدانید:  مجازات مواد مخدر در حقوق ایران
به این نوشته از راست به چپ چند ستاره می دهید؟
[تعداد آرا: ۰ میانگین امتیاز: ۰]

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیگر ویدیو های این دسته بندی

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مجید
1 سال قبل

من با یک گرم شیشه و نیم گرم هرویین گیر کردم. الان با سند ازادم چقدر جریمه میشوم؟ ممنون.

گروه وکلای امین عدالت
1 سال قبل
پاسخ به  مجید

با سلام
از یک میلیون تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و سی تا هفتاد ضربه شلاق، مجازات جرم شما می باشد. برای مشاوره با وکیل مواد مخدر با ما تماس بگیرید.