قرار نیابت قضایی به دلیل انجام تحقیقات مقدماتی خارج از حوزه قضایی دادگاه کنونی است که پرونده در آن در جریان است. مطابق ماده ۱۱۹ قانون آیین دادرسی کیفری بازپرس میتواند در موارد قانونی، قرار نیابت قضایی صادر کند. حال موارد قانونی را با هم میخوانیم.

شرایط صدور قرار نیابت قضایی

قرار نیابت قضایی دارای مبدا و مقصد است. مبدا این قرار، معطی نیابت، یعنی اعطا کننده نیابت نامیده میشود. مقصد نیابت، مجری نیابت قضایی، یعنی اجرا کننده قرار نامیده میشود. هرگاه تحقیق از متهم، استماع شهادت شهود و مطلع، معاینه محل، بازرسی از منازل و اماکن و اشیاء، جمع‏ آوری آلات جرم و به طور کلی هر مورد از موارد تحقیقات مقدماتی، خارج از حوزه قضایی محل ماموریت بازپرس لازم شود، وی با صدور قرار نیابت قضایی، مورد را به مرجع مجری نیابت ارسال میکند.

تکلیف قانونی مجری نیابت قضایی

قرار نیابت قضایی برای مجری قرار، تکلیف به همراه دارد. بازپرس مجری قرار، در حدود مفاد نیابت اعطایی، موضوع نیابت را انجام می دهد، و اوراق تنظیمی را پس از امضا به همراه سایر مدارک به دست آمده، نزد مرجع نیابت دهنده می‏ فرستد و در صورتی که اجرای تمام یا بخشی از مفاد نیابت، مربوط به حوزه قضایی دیگری باشد، اوراق را برای اجرای نیابت به مرجع مزبور ارسال و مراتب را به بازپرس نیابت دهنده اعلام می دارد.

موسسه حقوقی امین عدالت دارای وکیل باتجربه و حرفه ای در انواع موضوعات کیفری میباشد. هرگز بدون وکیل اقدام نکنید. زیرا ممکن است ضرر جبران ناپذیری به شما وارد شود.

◁◁ بیشتر بدانید:  وکیل کیفری
به این نوشته از راست به چپ چند ستاره می دهید؟
[تعداد آرا: ۴ میانگین امتیاز: ۵]

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیگر ویدیو های این دسته بندی

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments