خرید و فروش غیر مجاز دارو

آیا خرید و فروش غیرمجاز دارو جرم است؟ چه چیزهایی دارو تلقی میشوند؟ مجازات توزیع یا خرید و فروش غیرمجاز دارو چیست؟ وکیل جرائم دارویی به کلیه پرسش های فوق در این مقاله پاسخ میدهد.

خرید و فروش غیرمجاز دارو به چه معناست؟

مقصود از توزیع یا خرید و فروش غیرمجاز دارو موردی است که واردات و صادرات و خرید و فروش دارو بدون داشتن مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت میپذیرد. لذا در صورت داشتن مجوز از وزارت بهداشت، مورد از موارد و مصادیق تبصره ۱ ماده ۳ نبوده و جرم نمیباشد و مجازاتی نیز در پی ندارد.

  • نکته: قابل مصرف بودن یا غیرقابل مصرف بودن دارو در مواقع کشف و ضبط داروهای غیرمجاز، به منظور تعیین تکلیف و بررسی این موضوع، در اختیار وزارت بهداشت قرار میگیرد.

دادگاه صالح به رسیدگی به این جرم

  • کدام دادگاه صلاحیت و شایستگی رسیدگی به جرم توزیع و خرید و فروش غیرمجاز دارو را دارد؟
  • آیا دادگاه عمومی کیفری به این جرم رسیدگی مینماید؟

وکیل جرائم دارویی پاسخ میدهد مطابق تبصره ۶ ماده ۳ به کلیه جرائم موضوع قانون مربوط به مقررات امور پزشکی دارویی خوردنی و آشامیدنی از جمله جرم خرید و فروش غیرمجاز دارو در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود.

مرتکبین جرم خرید و فروش غیرمجاز دارو چه اشخاصی هستند؟

الف) همه افراد جامعه

ب) مسئولین مراکز شاخت، تهیه و توزیع دارو و سایر مسئولین مندرج در ماده ۳

خوب است بدانید دامنه شمول مصادیق جرم خرید و فروش غیرمجاز دارو از لحاظ فاعل و مرتکب جرم، بسیار وسیع بوده و ویژگی و صفت خاصی برای فاعل جرم مذکور در قانون قید و شرط نشده است. ولیکن خوب توجه نمایید که اگر فاعل یا مرتکب جرم از مسئولین موضوع ماده ۳ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی دارویی خوردنی و آشامیدنی یا مسئولین ساخت، تهیه و توزیع و فروش دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی باشد، مورد از موارد تشدید در مجازات و مشدده شدن مجازات مرتکبین میشود.

همانطور که در تبصره ۲ ماده ۳ قانون مرقوم در خصوص خرید و فروش غیرمجاز دارو بیان شده است که در صورتی که هریک از مسئولین موضوع ماده ۳ و یا مسئولین مراکز ساخت تهیه و توزیع و فروش دارو مبادرت به خرید و فروش غیرقانونی دارو نمایند یا از توزیع و ارائه خدمات خودداری نمایند یا موجب اخلال در نظام توزیعی دارو شوند علاوه بر مجازات مقرر در ماده ۳ ، به محرومیت از اشتغال در حرفه مربوطه از ۱ تا ۱۰ سال محکوم خواهند شد.

موضوع جرم خرید و فروش غیرمجاز دارو

  • موضوع جرم خرید و فروش غیرمجاز دارو چیست و چه مواردی را شامل شده و چه مصادیقی را دربرمیگیرد؟

همانطور که مشخص است موضوع جرم فوق دارو و مواد و اقلام دارویی مباشد که اسامی و نام و مشخصات آنها توسط وزارت بهداشت مشخص و معرفی میگردد. همچنین خوب است بدانید مطابق تبصره ۳ ماده ۳، کلیه فراورده هی تقویتی تحریک کننده ویتامین ها و غیره که فهرست آنها توسط وزارت بهداشت اعلام و منتشر میگردد، جزو اقلام دارویی محسوب شده و خرید و فروش آنها نیز از مصادیق  جرم خرید و فروش غیرمجاز دارو به حساب می آید.

مجازات جرم خرید و فروش غیرمجاز دارو

نظر به اینکه مرتکب جرم توزیع و خرید و فروش غیرمجاز دارو دارای ویژگی و صفت تشدید کننده مجازات میباشد یا خیر، و با درنظر گرفتن دفعات ارتکاب جرم که برای بار نخستین است یا مرتکب سابقه تکرار جرم دارد، مجازات آن متغیر خواهد بود و مجموعا دربردارنده جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال یا دو برابر قیمت داروهای مکشوفه و ضبط داروها به نفع وزارت بهداشت و محرومیت از اشتغال از ۱ تا ۱۰ سال خواهد بود.

  • نکته: ملاک و معیار برای تعیین میزان جزای نقدی در تعیین دو برابر قیمت داروهای مکشوفه، دارویی است که بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده و به بیان دیگر گرانترین باشد.
◁◁ بیشتر بدانید:  قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و مواد خوردنی و آشامیدنی

مجازات خرید و فروش غیر مجاز دارو
مجازات خرید و فروش غیر مجاز دارو

وکیل جرایم دارویی در تهران

خرید و فروش غیرمجاز دارو و توزیع غیرمجاز دارو در عصر کنونی متاسفانه به دلایل بسیاری شایع گشته است. اشخاصی که مبادرت به ارتکاب این جرم مینمایند در غیر از مواردی که بصورت خرد و جزئی انجام میدهند، در اکثر و اغلب موارد اشخاصی هستند که به هر نحوی در امور پزشکی و دارویی دخالت داشته یا شرکت دارند یا صاحب موسسه میباشند. همچنین خوب است بدانید در بسیاری از موارد، مصادیق این جرم از حالت خرید و فروش غیرمجاز دارو خارج شده و صورت و حالت قاچاق دارو یا قاچاق غیرمجاز دارو را به خود اختصاص میدهد. تشخیص این امر در حیطه صلاحیت عالیمقامان قضایی بوده ولیکن وکیل متخصص و باتجربه جرائم دارویی فعال در موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا در تهران میتواند کمک شایانی در این زمینه با ارائه مشاوره حقوقی به شما عزیزان بنماید.

به این نوشته از راست به چپ چند ستاره می دهید؟
[تعداد آرا: ۲۹ میانگین امتیاز: ۴.۱]

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب این دسته بندی

38 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مصطفی پناهی
2 ماه قبل

سلام، ما میخوایم مکمل ریزش مو (فیتو) بفروشیم تو سطح اینترنت. سوال من اینه که چون این دارو وارداتش ممنوعه، میتونه برام دردسر ساز بشه؟

d.d
3 ماه قبل

سلام ۱۹۰ میگه دارو هایی که از داروخانه ها فروش غیر قانونی بنمایند رسیدگی میکنه، به پلیس فتا بگین پلیس فتا هم یه شماره گذاشته ۲۴ ساعته زنگ میزنم میگه شما نفر چهارم هستید کسی نیست پاسخ بده.

d.d
3 ماه قبل

آقا باندی که خرید و فروش دارو میکنه باید به کدوم نهاد یا ارگانی گزارش کرد؟

علی جعفری
7 ماه قبل

سلام وخسته نباشید، یه مردی است که در روستای ما بدون داشتن مدرک پزشکی برای مردم دارو تجویز میکند و به آنها دارو و آمپول یا غیره انجام میدهد. آیا جایی هست که تلفنی یا اینترنتی براش شکایت کرد؟

امیر علی موسوی
8 ماه قبل

سلام وقت بخیر، یه بنده خدایی یه مریضی داره ولی به علت سن بالایی که داره داروخانه داروی مد نظر رو بهش نمیدهند. یه نفر هست که با کد ملی خودش این دارو رو واسه اون بنده خدا تهیه میکنه، آیا امکان داره با این کارش واسش دردسر و مشکلی پیش بیاد؟