الزام به ایفای تعهد

الزام به ایفای تعهد بدون تعیین زمان چگونه است؟ دادگاه صالح به رسیدگی به این دعوای حقوقی کجاست؟ مراحل دادخواست الزام به ایفای تعهد چگونه است؟ وکیل متخصص حقوقی مفصلا پاسخ میدهد.

الزام به ایفای تعهد

موضوع مقاله ما راجع به الزام به ایفای تعهد است. همانطور که از نام این عبارت پیداست. مفهومی به جزء به جا آوردن شرط و قول و قراری که بین افراد است را ندارد. اما قبل از پرداختن به توضیحات بیشتر درباره این موضوع ابتدا می خواهیم شما را با معنای واژگان به کار رفته در عبارت و همچنین واژگان مرتبط با این موضوع آشنا سازیم. تا هر چه بهتر در تفهیم مطلب یاری رسان شما عزیزان باشد.

الزام که همان اجرایی شدن خواسته و تعهد است. اما به ضمانت اجرا و حمایت قانون.

ایفاء نیز در لغت به معنای انجام دادن یا عمل کردن به کاری استفاده شده است.

تعهد نیز در واقع در معانی مختلفی به کار رفته است همچون پیمان، تضمین، تقبل، عهده داری، کفالت و غیره.

اما در ادامه مطلب باید گفت در این خصوص با واژه های دیگری نیز سر و کار خواهیم داشت. مثل متعهد و متعهد له که متعهد در واقع همان شخصی است که تعهدی را بر عهده گرفته یا بر ذمه ایشان نهاده شده است. و متعهد له که به شخصی اطلاق می شود که از تعهد نفع و سود می برد.

امروزه در بیشتر دادگاه های حقوقی موضوع الزام به ایفاء تعهد به چشم می خورد. که این امر به علت خلف وعده از سوی یکی از طرفین تحقق یافته و طرف دیگر برای احقاق حق به دادگاه مراجعه می کند.

◁◁ بیشتر بدانید:  استناد به قرارداد رسمی در دعوا

الزام به ایفای تعهد بدون تعیین زمان

الزام به ایفای تعهد همانطور که توضیح داده شد اصولا با تعیین وقت و زمان همراه است و دقیقا زمانی که مدت زمان تعیین شده بین طرفین به پایان می رسد. و خلف وعده رخ می دهد این دعوا اقامه می شود. حال سوال اینجاست که اگر برای این امر زمان تعیین نگردیده باشد چگونه عمل می شود؟

پاسخ ساده است ما می دانیم که تنظیم دادخواست الزام به ایفای تعهد یکی از شرایطی است که صحه بر این امر می گذارد. اما بهتر است که متعهد له تعهد را از متعهد بخواهد. هر چند تنظیم دادخواست نوعی مطالبه محسوب می گردد. اما بهتر است این امر قبل تر به وسیله اظهار نامه رسمی تحقق یافته باشد.
  • نکته: دعوای الزام به ایفای تعهد یک عنوان کلی است و شامل هر گونه تعهد قراردادی بین افراد می شود، خواه کتبی باشد خواه شفاهی و یا به هر نوع دیگری.

الزام به ایفای تعهد و مطالبه خسارت

الزام به ایفای تعهد یک ضمانت اجراست. با توجه به توضیحات فوق روشن گردید که معمولا افراد برای ایفاءی طرف دیگر به تعهد خویش از ضمانت اجراهایی استفاده می کنند که عمدتا وجه نقد است. در پاره ای از مواقع دیده می شود که ایفای تعهد صرفا به انجام یا عدم انجام عملی مربوط است. و در واقع بار مالی با خود به همراه نمی آورد. اما در برخی دیگر از مواقع دیده می شود که به علت عدم انجام تعهدات از سوی متعهد خسارت هایی به طرف مقابل وارد می شود. در اینجاست که شخص متضرر این حق را دارا می شود که علاوه بر الزام به ایفای تعهد، مطالبه خسارت وارده را نیز از طرف دیگر که خلف وعده را انجام داده طلب کند.

آیا الزام به ایفای تعهد را میتوان در کنار مطالبه خسارت خواستار گردید؟

اگر در قرارداد مبلغی به عنوان خسارت پیش بینی شده باشد، متعهد له می تواند هم الزام به ایفای تعهد را در ستون خواسته مطرح کند. و هم خسارت عدم اجرای تعهد را قید کند. البته این موضوع، موضوعی اختلافی در بین قضات است. چرا که برخی قائلند باید این درخواست تحت دادخواستی جدا مطرح گردد. و برخی دیگر با مطرح شدن همزمان این دو خواسته منافاتی ندارند. چرا که هر دو را از یک منشاء به حساب می آورند.

  • نکته: مطالبه هم زمان اجرای تعهد اصلی و خسارت تاخیر در اجرای تعهد امکان پذیر است.

مراحل انجام آن

پس از مراجعه متعهد له و تنظیم دادخواست و به تبع آن صدور رای مبنی بر محکومیت خوانده و البته قطعیت رای که جملگی به شخص خوانده ابلاغ می گردد، وی خواستار اجرا میشود. پس ایشان می بایست نسبت به انجام تعهد خویش اقدام نماید. چون الزام قانونی حمایت گر خواهان است، پس خوانده مجبور به انجام خواهد بود. اما سوال اینجاست که اگر متعهد به هر دلیلی نتواند از عهده انجام تعهد بر آید تکلیف چه خواهد بود؟

وکیل متخصص در زمینه ایفای به تعهد پاسخ می دهد: خواهان می تواند به هزینه شخصی خود آن تعهد را انجام دهد. و پس از پرداخت هزینه های لازم،  هزینه های مربوطه را از متعهد مطالبه نماید. زیرا بصورت قانونی قائم مقام وی محسوب میگردد.

  • نکته: در قرارداد ها اگر محکوم نتواند تعهد وی را انجام دهد، شخص ثالث می تواند این امر را بر عهده گیرد. حال اگر انجام تعهد توسط شخص ثالث هم مقدور نبود در اینجا خواهان می تواند قرارداد را فسخ نماید.

دادگاه صالح به رسیدگی دعوای الزام به ایفای تعهد

همانطور که توضیح داده شد این دعوا شامل دو بخش است. اگر دعوای مطروحه نسبت به اموال غیر منقول همچون ملک یا زمین باشد، دادگاه صالح دادگاه محل وقوع ملک خواهد بود و اما اگر غیر از این صورت باشد دادگاه صالح دادگاه محل اقامت خوانده می باشد. این امر مطابق با مواد قانون آیین دادرسی مدنی است.

  • نکته: اگر طرفین تنظیم قرارداد صلح و در ضمن آن حق هر گونه اقامه دعوا را از خود ساقط کرده باشند، شرط موصوف شامل دعوای الزام به ایفاء تعهد ناشی از عقد صلح نمی شود.

تعهدات قراردادی چند قسم دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شامل دو بخش می شود. یکی تعهدات قطعی و دیگری تعهدات مشروط. قطعی که مشخص است و بی قید و شرط خواهد بود و مشروط هم اینکه انجام تعهد در قبال انجام یا عدم انجام امری قرار داشته باشد. نکته مهم در این مورد این است که در تعهد مشروط، شرط فی ما بین نباید از مبطلات عقد باشد.


◁◁ بیشتر بدانید:  بررسی انواع اشتباه و تاثیر آن بر قرارداد ها

وکیل برای دعوای الزام به ایفای تعهد
وکیل برای دعوای الزام به ایفای تعهد

وکیل تخصصی دعاوی حقوقی در تهران

با توجه به موضوع همه گیر عدم انجام تعهدات توسط طرفین منعقد کننده عقود توجه به این موضوع را با اهمیتی ویژه نشان می دهد. همانگونه که مستحضر هستید در دین و شریعت ما نیز به ایفای تعهد اهمیت زیادی داده شده چرا که یکی از اصول قراردادها و معاملات می باشد. برای طرح دعوای الزام به ایفای تعهد توجه به نکات کوچک هم مهم است و می تواند کلیدی برای حل موضوع باشد. پس توصیه می شود از وجود افراد مجرب و وکلای متخصص در این طیف موضوعات بهره مند شوید.

موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا با داشتن کادر مجرب و وکلای متخصص در حیطه دعاوی حقوقی علی الخصوص الزام به ایفاء تعهد آماده خدمت رسانی به شما عزیزان و سروران گرامی می باشد.

به این نوشته از راست به چپ چند ستاره می دهید؟
[تعداد آرا: ۱۵ میانگین امتیاز: ۳.۵]

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب این دسته بندی

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments