شرکت در جرم کلاهبرداری

وکیل دعاوی کیفری که در موضوع خاص کلاهبرداری، مختصرا وکیل کلاهبرداری نامیده میشود، پیشتر در مقالاتی تحت عناوین “جرم کلاهبرداری چیست و چه مجازاتی دارد” و “قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری” و “وکیل کلاهبرداری و جرایم در حکم کلاهبرداری” موضوعاتی از قبیل تعریف این جرم و ماهیت و ارکان و عناصر تشکیل دهنده آن و صور خاص کلاهبرداری و مصادیقی که در قانون مورد جرم انگاری واقع شده اند را بیان نموده است. موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا بهترین وکیل خود در زمینه دعاوی کیفری و جرم کلاهبرداری را بر آن داشته است که در مقاله پیش رو شرکت در جرم کلاهبرداری را تعریف و مجازات آن را تبیین نماید.

◁◁ بیشتر بدانید:  وکیل کلاهبرداری

شرکت در جرم کلاهبرداری از منظر قانون

وکیل جرم کلاهبرداری بهترین روش برای تبیین یک موضوع را تعریف جزئیات آن میداند. لذا در جهت جامه عمل پوشانیدن به اینکه شرکت در جرم کلاهبرداری چگونه محقق میشود و چه مجازاتی دارد، بدوا مختصرا بیان میدارد:

شرکت در جرم به معنای دخالت و ارتکاب اجزای اصلی یک جرم توسط اشخاص. شرکت در کلاهبرداری نیز زمانی محقق میشود دو نفر یا بیشتر در عنصر مادی جرم که موجب بروز و وقوع آن فعل میشود دخالت داشته باشند. شرکت در جرم کلاهبرداری به معنای آن است که نتیجه مجرمانه، به فعل یا افعال کلیه مرتکبین منتسب باشد.

این جرم چه زمانی محقق میگردد؟

شرکت در جرم کلاهبرداری زمانی محقق میشود که هریک از فاعلین و مداخله کنندگان به نحوی از انحا در عنصر اصلی و فعل مادی جرم کلاهبرداری نقش آفرینی کرده باشند.

ماده قانونی شرکت در جرم چیست؟

وکیل کلاهبرداری وفق ماده ١٢۵ قانون مجازات اسلامی بیان میدارد: ((هر کس با شخص یا اشخاص دیگر در عملیات اجرائی جرمی مشارکت کند و جرم، مستند به رفتار همه آنها باشد خواه رفتار هر یک به تنهایی برای وقوع جرم کافی باشد خواه نباشد و خواه اثر کار آنان مساوی باشد خواه متفاوت، شریک در جرم محسوب و مجازات او مجازات فاعل مستقل آن جرم است. در مورد جرائم غیرعمدی نیز چنانچه جرم، مستند به تقصیر دو یا چند نفر باشد مقصران، شریک در جرم محسوب می شوند و مجازات هر یک از آنان، مجازات فاعل مستقل آن جرم است.

تبصره- اعمال مجازات حدود، قصاص و دیات در مورد شرکت در جنایت با رعایت مواد کتابهای دوم، سوم و چهارم این قانون انجام میگیرد)).

بهترین تطبیق که ساده ترین بیان در القا مفهوم شرکت در جرم کلاهبرداری نیز میباشد به این نحو است: شرکت در جرم کلاهبرداری مطابق ماده مرقوم به دلیل اینکه شرکای جرم در تحقق نتیجه به موجب دخالتی که در عنصر مادی جرم دارند، سهیم هستند محقق میشود. وکیل کلاهبرداری به بیان ساده میگوید: هر یک از فاعلان این جرم در بوجود آمدن نتیجه مجرمانه سهیم بوده و نتیجه مجرمانه در اثر رفتار مجرمانه ایشان تحقق یافته است.

عدم لزوم شرکت همه مباشران در کلیه اجزای تشکیل دهنده جرم

وکیل کلاهبرداری به یکی از متداول ترین سوالات شما عزیزان چنین پاسخ میدهد:

  • آیا شرکت همه مباشران در هر جز از اجزای تشکیل دهنده جرم کلاهبرداری ضرورت دارد؟
  • اگر هریک از مرتکبین بخشی از جرم را انجام دهند چه؟
  • اگر یکی از فاعلان جرم تنها در یک جز مداخله داشته باشد چه؟

وکیل کلاهبرداری بیان میدارد: شرکت در کلاهبرداری نیازمند مداخله همه شرکا در کلیه اجزای تشکیل دهنده جرم نمیباشد. اگر احد از شرکا در یک بخش مداخله و ایفای نقش نماید برای تحقق عنوان مجرمانه شرکت در کلاهبرداری کفایت مینماید. در بسیاری از مصادیق شرکت در کلاهبرداری، انجام عملیات مجرمانه میان شرکا تقسیم و هریک عهده دار انجام بخشی از افعال مجرمانه میباشند.

آنچه که در تحقق عنوان مجرمانه شرکت در کلاهبرداری معیار و مهم است، این امر میباشد که نتیجه حاصله یا همان نتیجه مجرمانه منتسب به رفتار کلیه مباشران باشد. وکیل کلاهبرداری به بیان دیگر میگوید: شرکت در کلاهبرداری به این معناست که درصورت فقدان هریک از افعال مجرمانه صورت گرفته، نتیجه مجرمانه حاصل نگردد.

مثال برای شرکا شرکت در جرم کلاهبرداری

وکیل کیفری یکی از مصادیق عینی را در جهت تبیین موضوع اینگونه بیان مینماید: در دعوای کیفری شرکت در کلاهبرداری از شخص ثالث، الف بعنوان جاعل، سند مجعولی را تهیه مینماید. جعل سند توسط شخص الف صورت میگیرد. شخص ب از این سند مجعول بعنوان مدرک استفاده مینماید و آن را به مالباخته نشان داده و خود را دارای اختیارات خاص معرفی مینماید. که این اختیارات واهی بوده و این عمل تحت عنوان مانور متقلبانه در قانون نام میگیرد. مانور متقلبانه ای که شخص ب انجام داده است، با استفاده از سند مجعولی بوده، که شخص الف جعل نموده و در اختیار وی قرار داده است. اگر از این بابت، شخص مالباخته، مالی را در اختیار شخص الف قرار دهد، اشخاص الف و ب، مباشران جرم کلاهبرداری و شرکای این جرم میباشند. لذا شرکت در کلاهبرداری در این فرض مصداق می یابد.

مانور متقلبانه توسط شرکا جرم کلاهبرداری

  • درصورته مانور متقلبانه توسط چندین شخص صورت پذیرد حکم هریک چه خواهد بود؟
  • آیا شرکت در  جرم کلاهبرداری در فرض مداخله چندین شریک در عملیات مانور متقلبانه نیز محقق میگردد؟

وکیل کلاهبرداری در مقام پاسخ به پرسش های مذکور بیان میدارد: چنانچه چندین شخص در عملیات مانور متقلبانه دخالت داشته باشند، خواه جمیع آنها در کلیه افعال دخالت داشته، خواه هریک بخشی را انجام داده باشند، بازهم شرکای جرم کلاهبرداری بوده و شرکت در کلاهبرداری محقق میشود.

وکیل کلاهبرداری تمثیلا وفق یک دعوای کیفری و پرونده کلاهبرداری ابراز داشته: شخص الف خود را با ارائه یک سند مجعول، مالک یک واحد آپارتمان معرفی میدارد. شخص ب خود را بنگاه دار املاک معرفی نموده و صحت سند مالکیت الف را نزد خریدار تایید مینماید. خریدار به دلیل مجموع افعال الف و ب به آنها اعتماد کرده و آپارتمان را خریداری مینماید.

وکیل کلاهبرداری میگوید: چون نتیجه مجرمانه حاصله، به فعل هر دو شخص الف و ب منتسب است و درصورت فقدان هریک از این دو جز، نتیجه مجرمانه حاصل نمیگردد، لذا شرکت در کلاهبرداری محقق و اشخاص، شرکا جرم کلاهبرداری محسوب میشوند.

مانور متقلبانه چیست؟ آیا صرف دروغگویی موجب تحقق جرم کلاهبرداری میشود؟

مانور متقلبانه به فعل با افعالی گفته میشود که موجب فریب مالباخته شده و بزه دیده از بابت اعتماد به آن افعال، مال خویش را در اختیار کلاهبردار قرار میدهد. وکیل کلاهبرداری تمثیلا بیان میدارد: شخصی خود را مدیر عامل یا عضو هیات مدیره شرکت سودآوری معرفی میدارد و با انجام عملیاتی واهی و کذب و خلاف واقع، مالباخته را فریب داده و امیدوار میسازد و از این جهت موفق به گرفتن مال از او میگردد. صرف دروغگویی جرم نبوده و موجب تحقق عنوان مجرمانه کلاهبرداری نمیشود.

شرکت در جرم کلاهبرداری چه مجازاتی دارد؟

وکیل کلاهبرداری در مقاله ای تحت عنوان “قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری” مجازات این جرم را مفصلا بیان داشته که بیانگر مجازاتهای حبس ١ تا ٧ سال و یا ٢ تا ١٠ سال و رد مال به صاحبش و جزای نقدی معادل مال مورد کلاهبرداری و درصورتیکه مرتکب کارمند دولت باشد، انفصال دائم وی از خدمات دولت میباشد.

شرکت در جرم کلاهبرداری نیز از آن رو که طبق قانون، هریک از شرکا مجازات فاعل مستقل دارد، لذا بر تک تک فاعلان این جرم و اشخاصی که بر ایشان صدق عنوان شرکت در جرم کلاهبرداری نماید، مجازات کامل بار خواهد شد.

◁◁ بیشتر بدانید:  دلایل اثبات جرم کلاهبرداری

شرکت در جرم کلاهبرداری و مجازات آن
شرکت در جرم کلاهبرداری و مجازات آن

وکیل جرم کلاهبرداری در تهران

موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا وکلای خبره و متخصص خویش را بر آن داشته که در جلسات مشاوره حقوقی در زمینه دعاوی کیفری و جرم کلاهبرداری به بررسی و تبیین این نکته تاکید نمایند که وقوع جرم کلاهبرادی توسط چه اشخاصی محقق شده است؟ آیا جرم صورت گرفته جزو جرایم در حکم کلاهبرداری است یا خیر؟ از موارد بسیار مهم در دعاوی کیفری همچون جرم مذکور که وکیل کلاهبرداری در آن بررسی مینماید این است که آیا یک شخص به تنهایی اقدام به انجام کلیه افعال مجرمانه جرم کلاهبرداری نموده؟ یا شخص و اشخاص دیگری هم بعنوان مشارکت و انجام افعال مجرمانه در وقوع این بزه دخیل بوده اند؟ وکیل دعاوی کیفری با وقوف کامل بر هر موضوع و پرونده موجب افتخار برای موسسه حقوقی ما میباشد. تخصص گروه وکلای فعال در موسسه از امتیازات ویژه موسسه حقوقی امین عدالت کبریاست.

به این نوشته از راست به چپ چند ستاره می دهید؟
[تعداد آرا: ۵۰ میانگین امتیاز: ۴.۲]

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب این دسته بندی

84 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمد حیدری
2 ماه قبل

سلام، اگر کلاهبرداری صورت گیرد ولی کل پول دست یک نفر باشد آیا بقیه نفرات هم باید پول بدهند؟ چون اون یک نفر اقرار کرده که پول کامل در اختیار اون هستش.

بهاره
11 ماه قبل

اگر ندانسته در کلاهبرداری مشارکت کرده باشیم و مالی به حسابمان آمده باشد اما بعد از متوجه شدن مال را به صاحبین برگردانده باشیم اما یکی از آنها شکایت کرده باشه آیا باز هم شریک کلاهبرداری هستیم؟! با توجه به اینکه خودمون هم متضرر شدیم و سریعا بعد از اطلاع از اینکه گول خوردیم پول مردم را پس دادیم و هیچ سابقه‌ی قضایی نداشتیم.

سید
1 سال قبل

سلام خسته نباشید، آیا کسی که کلاهبرداری کرده ولی سونیت نداشته نتیجه شکایت چه میشود؟ آیا مال را باید برگرداند؟

مازیار حسینی
3 سال قبل

با سلام، فردی را با عنوان برنامه نویس و مجری پروژه به شخصی معرفی کرده ام، ایشان با سلامت عقلی، قرارداد را امضا و پرداخت های ماهیانه را بر اساس پیشرفت پروژه به مجری پرداخت نموده است، حال بعد از گذشت دوسال، پروژه کامل نشده است. با توجه به اینکه من برنامه نویس را معرفی کرده ام و به عنوان شاهد، قرارداد را امضا نموده ام، از نظر قانونی میتواند از من شکایت کند؟

راحلی
3 سال قبل

سلام وقت بخیر . میشه بفرمایید کلاهبرداری در حال حاضر جزء جرائم قابل گذشت هست یا غیر قابل گدشت؟