قتل جوان همجنسگرا در اهواز

به قتل رسیدن جوان همجنسگرا در اهواز که در اخبار نام این مرحوم علی فاضلی منفرد بیان شده است، ما را بر این داشت تا در یاداشتی به روال همیشه به بررسی حقوقی این رویداد و جنبه های مختلف حقوقی این پدیده اجتماعی بپردازیم.

همجنسگرایی به نوعی از تمایلات جنسی اطلاق می شود که از نظر پزشکی وجود آن تایید شده و ممکن است افرادی با این تمایلات متولد شوند. اما این پدیده را می توان از چند منظر مورد بررسی قرار داد، ابتدا از نگاه فردی که این تمایلات را دارد، از دیدگاه این فرد این یک مشکل یا مسئله ای که موجب ناهنجاری در جامعه شود نبوده و یک تمایل است که باید از سوی دیگران مورد احترام واقع شود و از دیدگاه این افراد جامعه باید شرایط و بستر این روابط را برای آنها فراهم آورد. از دیدگاه عموم جامعه بسته به فرهنگ و آموزش های اجتماعی افراد، ممکن است قضاوت های متعددی در این خصوص صورت گیرد.

◁◁ بیشتر بدانید:  وکیل رابطه نامشروع

اما در کشور ما با توجه به اینکه یک کشور اسلامی محسوب می شویم این امر همواره مورد نکوهش قرار گرفته و به ندرت خانواده ها با این مشکل کنار آمده و از فرد مورد نظر حمایت می کنند. البته قانون حمایت خانواده، برای افرادی که احساس می کنند از نظر جنسیتی دارای هویتی متفاوت هستند مانند مردانی که دارای احساسات زنانه هستند یا بانوانی که دارای تمایلات و روحیات مردانه هستند راهکار تغییر جنسیت را پیش بینی نموده است و این امکان برای این افراد وجود دارد که مطابق قانون با طرح دادخواست از دادگاه تقاضای تغییر جنسیت نمایند که دارای مراحل خاصی است که در این مقال نمی گنجد، اما برای افرادی که با جنسیت خود مشکلی ندارند اما دارای تمایل به همجنس می باشند، راهکاری پیش بینی نشده است و مطابق قانون مجازات اسلامی این رفتار جرم انگاری شده است.

 در ادامه به بررسی قوانین و مقررات مربوط به این حوزه خواهیم پرداخت.

از نگاه قانون مجازات اسلامی اگر همجنسگرایی بین دو مرد باشد، لواط و اگر همجنسگرایی بین دو زن باشد، مساحقه نامیده می شود.

لواط به این معنی است که، اندام تناسلی مرد تا اندازه ختنه گاه داخل در دبر (باسن) انسان مذکر شود.

مساحقه به این معنی است که، انسان مونث اندام تناسلی خویش را بر انسان مونث دیگر قرار دهد.

مجازات لواط مطابق ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی:

حد لواط برای فاعل، درصورت عنف، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان، اعدام و در غیر این صورت صد ضربه شلاق است. حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم احصان) اعدام است.

شرایط احصان که در این ماده بیان شده است بدین معنی می باشد:

مرد همسر دائمی و بالغ داشته باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قبل با همان همسر در حال بلوغ وی جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از همان طریق را با وی داشته باشد.

در جرم لواط اگر فاعل غیر مسلمان و مفعول مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است.

نوع دیگری از رابطه بین دو مرد که کمتر از لواط است را تفخیذ می نامند که به این معنی می باشد: قرار دادن اندام تناسلی مرد بین رانها یا نشیمنگاه انسان مذکر است. همچنین دخول کمتر از ختنه گاه نیز در حکم تفخیذ می باشد.

در تفخیذ نیز در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است.

مجازات تفخیذ مطابق قانون مجازات اسلامی

مطابق ماده ۲۳۶ قانون مجازات اسلامی، برای هر دو طرف صد ضربه شلاق می باشد و تفاوتی بین محصن و غیر محصن و عنف و غیر عنف نیز وجود ندارد.

مجازات مساحقه مطابق ماده ۲۳۹ قانون مجازات اسلامی برای هر دو طرف صد ضربه شلاق می باشد و تفاوتی بین محصن و غیر محصن، عنف یا غیر عنف، مسلمان و غیر مسلمان وجود ندارد.

در هر دو نوع از همجنسگرایی در صورتی که رابطه طرفین کمتر از لواط و مساحقه باشد، مانند بوسیدن و یا مالیدن از روی شهوت، مجازات آن برای طرفین ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق می باشد.

◁◁ بیشتر بدانید:  وکیل قتل | بررسی جرم قتل و انواع آن

بیان مطالب فوق به هیچ عنوان بیانگر این موضوع نمی باشد که علی فاضلی منفرد مرتکب این افعال شده بود و صرفا بررسی ابعاد حقوقی همجنسگرایی در ایران می باشد و ممکن است که این فرد هیچ یک از اقدامات فوق را مرتکب نشده باشد. در خاتمه لازم است ابراز تاسف خویش را نسبت به قتل علی فاضلی منفرد اعلام نمایم و امیدوارم زین پس شاهد چنین اتفاقاتی در کشور عزیزمان نباشیم، چرا که معتقدم قطعا راه حل مشکل این جوان، گرفتن جانش نیست و چه بسا در صورتی که این فرد در کشور دیگری متولد می شد دارای زندگی عادی می بود و به این سرنوشت دچار نمی گردید.

به این نوشته از راست به چپ چند ستاره می دهید؟
[تعداد آرا: ۸ میانگین امتیاز: ۴.۵]

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب این دسته بندی

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments